سنجش ازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی کاربردی در برنامه ریزی روستایی
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژه درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: m.goodarzi@scu.ac.ir | مرتبة علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد: مجید گودرزی |
نیمسال تحصیلی: نیمسال اول 99- 98
| گروه: جغرافیا وبرنامه ریزی شهری | دانشکده: ادبیات و علوم انسانی |
تعداد واحد: 2 | نام درس: سنجش ازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی کاربردی در برنامه ریزی روستایی | دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: درس تخصصی
| ||
هدف کلی: افزایش دانش روز دانشجویان در زمینه های اصول کلان و خرد سنجش ازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی کاربردی در برنامه ریزی روستایی | ||
اهداف یادگیری: از دانشجویان انتظار می رود که پس از اتمام دوره، با روش ها و تکنیک های سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در فرایند برنامه ریزی توسعه روستایی آشنا شوند..
| ||
رفتار ورودی: انتظار می رود دانشجویان با مفاهیم و مبانی نظری مرتبط با سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی آشنایی داشته باشند. | ||
مواد و امکانات آموزشی: اسلاید، فیلمهای آموزشی، نرم افزارهای تخصصی، نقشه.
| ||
روش تدریس: ترکیبی از سخنرانی، بحث های گروهی، آموزشهای عملی و راهنمایی در ایفای نقش دانشجویان جهت انجام پروژه عملی درس.
| ||
وظایف دانشجو: مشارکت در مباحث گروهی و همچنین تعریف و انجام کار عملی متناسب با سرفصلهای درس.
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: ارزبابی بر اساس آموزشهای عملی، سوالات کتبی از مباحث درس و همچنین ارزیابی پروژه عملی درس. | ||
| ||
منابع درس: 1)مالچفسکی، یاچک، 1385، سامانه اطلاعات جغرافیایی و تحلیل تصمیم چند معیاری، ترجمه اکبر پرهیزکار و عطا غفاری گیلانه، انتشارات سمت. 2)ویلیامز، جاناتان، 1376، اطلاعات جغرافیایی از فضا، ترجمه علی اصغر روشن نژاد، مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران. 3) مخدوم، مجید، 1383، ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست با ساماندهی اطلاعات جغرافیایی، انتشارات دانشگاه تهران. 4)بارو- پی. ای، 1376، سیستم اطلاعات جغرافیایی، ترجمه حسن طاهر کیا، انتشارات سمت. - Hugo. Priemus. 2007, Land Use Planning, Edward Elgar. -Cassidy, Anita, 2006, Practical Guide to Information Systems Strategic Planning Auerbach.
|
هفتة یکم (23/6/98 تا 29/6/98)
1. معرفی وآشنایی 2. بیان طرح درس و اهداف آن 3. معرفی منابع مورد مطالعه 4. بیان قوانین کلی در ارتباط با درس (حضور، نحوه ی انجام پروژه عملی، نحوه ی ارزشیابی پایانی) 5. سنجش انتظارات از رفتار ورودی و راهنمایی برای رفع پیش نیازهای الزامی درس
|
هفتة دوم (30/6/98 تا 5/7/98)
مقدمه ای بر فناوری های جغرافیایی در برنامه ریزی روستایی (RGT)
|
هفتة سوم (6/7/98 تا 12/7/98)
مفاهیم و تعاریف فناوری های جغرافیایی (RGT)
|
هفتة چهارم (13/7/98 تا 19/7/98)
سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)
|
هفتة پنجم (20/76/98 تا 26/7/98)
الزامات برنامه ریزی روستایی و ضرورت بهره گیری از GIS
|
هفتة ششم (27/7/98 تا 3/8/98)
قلمرو مطالعات جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و زمینه های بهره گیری از GIS
|
هفتة هفتم (4/8/98 تا 10/6/98)
داده ها و اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه ریزی روستایی در محیط GIS
|
هفتة هشتم (11/8/98 تا 17/8/98)
منابع داده ها و اطلاعات برای برنامه ریزی روستایی در محیط GIS
سیستم اطلاعات برنامه ریزی روستایی (RPIS)
|
هفتة نهم (18/8/98 تا 24/8/98)
توانمندی های GIS در نحوه استخراج و استنتاج اطلاعات جدید از اطلاعات موجود مدیریت داده ها و اطلاعات برنامه ریزی روستایی در محیط GIS
|
هفتة دهم (25/8/98 تا 1/9/98)
تهیه نقشه های روستایی با استفاده از Gis و تحلیل اطلاعات نقطه ای، خطی و سطحی
|
هفتة یازدهم (2/9/98 تا 8/9/98)
کاربردهای GIS در مکانیابی فضاها و انواع کاربری های پیشنهادی در روستا
|
هفتة دوازدهم (9/9/98 تا 15/9/98)
سنجش از دور (RS) رابطه سنجش از دور و GIS
|
هفتة سیزدهم (16/9/98 تا 22/9/98)
نرم افزارهای GIS و پرازش تصویر
|
هفتة چهاردهم (23/9/98 تا 29/9/98)
طبقه بندی تصاویر رقومی سنجش از دور و ارتباط متقابل آن با GIS
|
هفتة پانزدهم (30/9/98 تا 6/10/98)
فنون تفسیر محصولات سنجش از دور
|
هفتة شانزدهم (7/10/98 تا 13/10/98)
کاربردهای سنجش از دور در برنامه ریزی روستایی
|